Wednesday, August 25, 2010

MASALAH-MASALAH PERTUKARAN PELAJAR




1. PERBEZAAN BAHASA

- Bahasa merupakan satu elemen penting yang harus dititikberatkan oleh pelajar bagi memudahkan mereka dan pelajar luar negara berkomunikasi dengan lebih lancar.
- Oleh itu mereka perlu mempelajari dan menguasai bahasa asing ini terlebih dahulu bagi memudahkan kehidupan mereka di sana dan hal ini juga akan memakan masa yang agak panjang untuk memahirkan pelajar.
- sekiranya pelajar tidak begitu mahir maka mereka akan mudah terdedah kepada kes-kes penipuan malahan mungkin juga menjadi mangsa diskriminasi.

2. PERBEZAAN BUDAYA

- Budaya yang dibawa oleh pelajar Malaysia semestinya jauh berbeza dengan budaya 

negara asing.
- Oleh yang demikian, pelajar-pelajar perlu lebih peka dalam mengetahui serba sedikit tentang budaya barat ini agar tidak mengalami kejutan budaya yang drastik.
- Sebagai contohnya, budaya pemakaian, adat resam dan sebagainya.

3. PERBEZAAN CUACA

- Masalah ini akan timbul sekiranya pelajar Malaysia bertukar ke negara-negara barat yang mana mempunyai empat musim yang berbeza dalam setiap tahun.
- Hal ini akan memberi kesan sampingan kepada kesihatan pelajar.

4. MASALAH KEWANGAN

- Kos hidup yang tinggi di negara asing akan membebankan kehidupan pelajar menjadi lebih mencabar.
- Oleh itu mereka perlu berjimat cermat dan juga perlu memastikan mereka mempunyai sumber kewangan yang mencukupi bagi mengikuti program ini.

5. MASALAH MERENGGANGKAN HUBUNGAN KEKELUARGAAN DAN RAKAN-RAKAN

- Faktor jarak akan menyebabkan hubungan kekeluargaan pelajar dengan keluarga serta rakan- rakan menjadi renggang.
- Hal ini berlaku pada kebiasaannya berlaku pada tempat-tempat yang sukar mendapat kemudahan perhubungan yang canggih untuk pelajar menghubungi keluarga.

No comments:

Post a Comment